Begrijpt de hulpvrager complexere zinnen en kan de persoon zich vlot uitdrukken over niet-alledaagse onderwerpen in het Nederlands?
Kunnen jullie vlot en genuanceerd communiceren in een andere taal?
Spreekt de hulpvrager onvoldoende Nederlands en spreken jullie geen andere gemeenschappelijke taal?
Dringende situaties
Is het gesprek dringend, spreekt de hulpvrager geen of onvoldoende Nederlands, spreken jullie geen andere gemeenschappelijke taal en is er geen tolk ter plaatse of bemiddelaar beschikbaar?
Is het gesprek dringend, en is er geen telefoon- of webcamtolk beschikbaar?
Is het gesprek dringend, en is er geen tolk of bemiddelaar of collega beschikbaar?
Tips
Let op
Wat is Duidelijk Nederlands?
Je communiceert in Duidelijk Nederlands als je duidelijk spreekt en schrijft, en je taalgebruik aanpast aan het taalniveau van je publiek.
Huisbezoek
Bij een huisbezoek heb je niet altijd de middelen bij de hand om de communicatie te vergemakkelijken. Daarom bereid je je het best zo goed mogelijk voor. Enkele tips:
- Probeer voor je bezoek te weten te komen welke talen de hulpvrager spreekt. Boek eventueel op voorhand een sociaal tolk (via de telefoon of ter plaatse).
- Installeer een goede vertaalapp op je smartphone.
- Maak samen met je meertalige collega’s lijsten van veelvoorkomende termen en zinnen. Neem die lijsten altijd mee als je op pad gaat.
- Als je merkt dat de communicatie niet vlot verloopt, zet het gesprek dan stop en gebruik een ander hulpmiddel. Maak desnoods een nieuwe afspraak.