Spreekt de hulpvrager al wat Nederlands?
Spreekt de hulpvrager geen Nederlands, maar kunnen jullie communiceren in een andere taal?
Spreken jullie geen gemeenschappelijke taal, maar is er wel een meertalige collega aanwezig die kan helpen?
Kan de hulpvrager geen of onvoldoende Nederlands, is er geen andere gemeenschappelijke taal, en ook geen collega die kan helpen?
Spreken jullie geen gemeenschappelijke taal en is er geen collega of sociaal tolk die kan helpen?
Wat is Duidelijk Nederlands?
Je communiceert in Duidelijk Nederlands als je duidelijk spreekt en schrijft, en je taalgebruik aanpast aan het taalniveau van je publiek.
Tips
Let op
SOS: We begrijpen elkaar niet
Je merkt dat de hulpvrager toch minder goed Nederlands spreekt dan je eerst dacht? Of je hebt te maken met een crisissituatie en geen tijd om een tolk te boeken?
- Is het dringend?
Probeer een telefoontolk te bereiken. Anders kan je iemand in het netwerk van de hulpvrager zoeken die voor je kan tolken. Laat de persoon eventueel bellen naar een familielid of kennis en communiceer via hem*. Wees wel altijd waakzaam met de informatie die je deelt.
- Is het niet dringend?
Rond het gesprek af. Maak duidelijk dat de communicatie niet lukt en dat je een nieuwe afspraak wil maken met de gepaste ondersteuning. Gebruik eventueel een vertaalapp.
Huisbezoek
Bij een huisbezoek heb je niet altijd de middelen bij de hand om de communicatie te vergemakkelijken. Daarom bereid je je het best zo goed mogelijk voor. Enkele tips:
- Probeer voor je bezoek te weten te komen welke talen de hulpvrager spreekt. Voorzie eventueel op voorhand een sociaal tolk (via de telefoon of ter plaatse).
- Installeer een goede vertaalapp op je smartphone.
- Maak samen met je meertalige collega’s lijsten van veelvoorkomende termen en zinnen. Neem die lijsten altijd mee als je op pad gaat.
- Als je merkt dat de communicatie niet vlot verloopt, zet het gesprek dan stop en gebruik een ander hulpmiddel. Maak desnoods een nieuwe afspraak.